Εισαγωγή στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού

Εισαγωγή με απολυτήριο λυκείου

Οι υποψήφιοι κατατάσονται κατά σειρά προτίμησης ειδικοτήτων και αντίστοιχων Σχολών που έχουν δηλώσει και με απόλυτη βαθμολογική σειρά, που προκύπτει από τον τελικό βαθμό επιλογής τους. Σημειώνεται πως απαιτείται η κατάθεση των δικαιολογητικών είτε από τον ίδιο τον υποψήφιο, ή από εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό τους.

Ο τελικός βαθμός επιλογής διαμορφώνεται από:
? το Γενικό Βαθμό του απολυτηρίου λυκείου, ο οποίος πολλαπλασιάζεται επί χίλια (1000)
? γνώση της Αγγλικής Γλώσσας, προσαυξάνοντας το Γενικό Βαθμό απολυτηρίου κατά 2.000, 2.200 και 2.500 μόρια για τα επίπεδα «Καλή», «Πολύ Καλή» και «Άριστη» αντίστοιχα
? θαλάσσια υπηρεσία, προσαυξάνοντας το Γενικό Βαθμό απόλυσης κατά 20 μόρια για κάθε ημέρα ναυτολόγησης. Σημειώνεται πως η θαλάσσια υπηρεσία θα πρέπει να είναι συνολικής διάρκειας τουλάχιστον 60 ημερολογιακών ημερών και μέχρι 270 ημερολογιακών ημερών.


Ειδικά προσόντα για την εισαγωγή στις ΑΕΝ

Κάθε υποψήφιος/-α πρέπει να συγκεντρώνει τα πιο κάτω προσόντα:
? Να είναι κάτοχος τίτλου απόλυσης Λυκείου ή άλλου ισότιμου τίτλου σχολείου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
? Να έχει την Ελληνική Ιθαγένεια
? Να μην έχει υπερβεί το 27ο έτος της ηλικίας του
? Να είναι κατά γνωμοδότηση αρμόδιας υγειονομικής επιτροπής ικανός σωματικά και πνευματικά για το ναυτικό επάγγελμα (ΑΕΝ/ Πλοιάρχων ? ΑΕΝ/ Μηχανικών)
? Να μην έχει τιμωρηθεί με στέρηση των πολιτικών του δικαιωμάτων και να μην έχει καταδικαστεί για κακούργημα ή σε φυλάκιση ανώτερη του εξαμήνου και να μην έχει στερηθεί οριστικά το δικαίωμα άσκησης του ναυτικού επαγγέλματος.


 

 

Ενημέρωση Μαθητών Γ’ τάξης Γενικών Λυκείων

Σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του αρ. 74 του Ν. 4485/2017 (ΦΕΚ 114 Α?),  οι Σχολές, τα Τμήματα και οι Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων των Πανεπιστημίων, των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, των Τ.Ε.Ι., των Α.Σ.Τ.Ε., των Στρατιωτικών Σχολών, των Σχολών της Αστυνομικής και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, καθώς και της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού κατατάσσονται σε τέσσερα (4) Επιστημονικά Πεδία, που ορίζονται ως εξής:

1ο  Επιστημονικό Πεδίο: Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες

2ο  Επιστημονικό Πεδίο: Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες

3ο  Επιστημονικό Πεδίο: Επιστήμες Υγείας και Ζωής

4ο  Επιστημονικό Πεδίο: Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορική

Με την ανωτέρω  σχετική Υπουργική Απόφαση καθορίστηκε η κατάταξη των Σχολών, των Τμημάτων και των Εισαγωγικών Κατευθύνσεων Τμημάτων στα Επιστημονικά Πεδία του άρθρου 3 του Ν. 4327/2015 (ΦΕΚ 50 Α?) όπως τροποποιήθηκε με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 74 του ν.4485/2017 (ΦΕΚ 114 Α?).

Σύμφωνα με τις διατάξεις του αρ. 3 του Ν. 4327/2015 (ΦΕΚ 50 Α?/14-05-2015), οι μαθητές της Γ΄ τάξης Ημερήσιου και Δ΄ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου σχολικού έτους 2017-18 έχουν ήδη επιλέξει και παρακολουθούν μία από τις παρακάτω Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού:

?             Ομάδα Προσανατολισμού ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

?             Ομάδα Προσανατολισμού ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

?             Ομάδα Προσανατολισμού ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ

Οι Ομάδες Προσανατολισμού επιτρέπουν την πρόσβαση σε συγκεκριμένα Επιστημονικά Πεδία κατόπιν συμμετοχής σε εξετάσεις που διεξάγονται σε πανελλαδικό επίπεδο με θέματα από την εξεταστέα ύλη της τάξης αυτής  που προκύπτουν αποκλειστικά από Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.

Οι μαθητές της τελευταίας τάξης Γενικού Λυκείου σχολικού έτους 2017-18 και οι απόφοιτοι-υποψήφιοι, οι οποίοι θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2018, που επιθυμούν να είναι υποψήφιοι σε ένα (1) μόνο Επιστημονικό Πεδίο, εξετάζονται σε τέσσερα (4) μαθήματα, ενώ  όσοι επιθυμούν να είναι υποψήφιοι σε δύο (2) Επιστημονικά Πεδία, εξετάζονται και σε ένα πέμπτο (5ο) μάθημα, το οποίο μπορεί να είναι Γενικής Παιδείας ή Ομάδας Προσανατολισμού.

Οι μαθητές εξετάζονται υποχρεωτικά στα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού που ήδη έχουν επιλέξει και παρακολουθούν ενώ οι απόφοιτοι μπορούν να επιλέξουν να εξεταστούν στα μαθήματα οποιασδήποτε Ομάδας Προσανατολισμού.

Όλοι οι υποψήφιοι μπορούν να επιλέξουν έναν ή δύο από τους παρακάτω εναλλακτικούς συνδυασμούς μαθημάτων ανά Ομάδα Προσανατολισμού, λαμβάνοντας υπόψη και τα μαθήματα στα οποία υπάρχουν αυξημένοι συντελεστές βαρύτητας, όπως αυτοί καθορίστηκαν με το άρθρο 2 της αριθμ. Φ.253/142542/Α5/2017 (ΦΕΚ 2995 B?) Υπουργικής Απόφασης.

Για την εισαγωγή στα τμήματα κάθε Επιστημονικού Πεδίου, θα υπολογίζονται τα τέσσερα (4) μαθήματα και οι συντελεστές βαρύτητας τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο. Συγκεκριμένα:

Ι.  Ομάδα Προσανατολισμού ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

Τα κοινά μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, σε όποιο Επιστημονικό Πεδίο και αν κατευθύνονται, είναι τα εξής τρία (3):

  1. Αρχαία Ελληνικά Ομάδας Προσανατολισμού
  2. Ιστορία Ομάδας Προσανατολισμού
  3. Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας

Οι υποψήφιοι εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα θα πρέπει να εξεταστούν:

α) στα Λατινικά Ομάδας Προσανατολισμού, για να έχουν πρόσβαση στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο

β) στη Βιολογία Γενικής Παιδείας, για να έχουν πρόσβαση στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο

Οι υποψήφιοι μπορούν να επιλέξουν ένα (1) ή δύο (2) Επιστημονικά Πεδία.

Ειδικότερα, οι εναλλακτικοί συνδυασμοί πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών ανά Επιστημονικό Πεδίο και οι συντελεστές βαρύτητας των δύο μαθημάτων παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:

Ομάδα Προσανατολισμού ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
1ο ΕΠ: ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ, ΝΟΜΙΚΕΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ  ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ 3ο ΕΠ: ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΖΩΗΣ
1.ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ (Ο.Π.) (1,3) 
2.ΙΣΤΟΡΙΑ (Ο.Π.) (0,7) 
3.ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (Γ.Π.)
4.ΛΑΤΙΝΙΚΑ (Ο.Π.)
1.ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ (Ο.Π.)
2.ΙΣΤΟΡΙΑ (Ο.Π.) 
3.ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (Γ.Π.) (0,4) 
4.ΒΙΟΛΟΓΙΑ (Γ.Π.) (0,9)

Όπου (Ο.Π.): Ομάδας Προσανατολισμού και (Γ.Π.): Γενικής Παιδείας

II. Ομάδα Προσανατολισμού ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

Τα κοινά μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών, σε όποιο Επιστημονικό Πεδίο και αν κατευθύνονται, είναι τα εξής τρία (3):

  1. Φυσική Ομάδας Προσανατολισμού
  2. Χημεία Ομάδας Προσανατολισμού
  3. Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας

Οι υποψήφιοι εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα θα πρέπει να εξεταστούν:

α) στα Μαθηματικά  Ομάδας Προσανατολισμού, για να έχουν πρόσβαση στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο

β) στη Βιολογία Ομάδας Προσανατολισμού, για να έχουν πρόσβαση στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο

Οι υποψήφιοι μπορούν να επιλέξουν ένα (1) ή δύο (2) Επιστημονικά Πεδία.

Ειδικότερα οι εναλλακτικοί συνδυασμοί πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών ανά Επιστημονικό Πεδίο και οι συντελεστές βαρύτητας των δύο μαθημάτων παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:

Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών
2ο ΕΠ: ΘΕΤΙΚΕΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΕΣ  ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ 3ο ΕΠ: ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΖΩΗΣ
1.ΦΥΣΙΚΗ (Ο.Π.) (0,7) 
2.ΧΗΜΕΙΑ (Ο.Π.) 
3.ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (Γ.Π.)
4.ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ (Ο.Π.) (1,3)
1.ΦΥΣΙΚΗ (Ο.Π.) 
2.ΧΗΜΕΙΑ (Ο.Π.) (0,7)
3.ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (Γ.Π.)
4.ΒΙΟΛΟΓΙΑ (Ο.Π.) (1,3)

Όπου (Ο.Π.): Ομάδας Προσανατολισμού και (Γ.Π.): Γενικής Παιδείας

III.  Ομάδα Προσανατολισμού ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ

Τα κοινά μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, σε όποιο Επιστημονικό Πεδίο και αν κατευθύνονται, είναι τα εξής τρία(3):

  1. Μαθηματικά Ομάδας Προσανατολισμού
  2. Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΑΕΠΠ) Ομάδας Προσανατολισμού
  3. Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας

Οι υποψήφιοι εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα θα πρέπει να εξεταστούν:

α) στη Βιολογία Γενικής Παιδείας, για να έχουν πρόσβαση στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο

β) στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (ΑΟΘ) Ομάδας Προσανατολισμού, για να έχουν πρόσβαση στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο.

Οι υποψήφιοι μπορούν να επιλέξουν ένα (1) ή δύο (2) Επιστημονικά Πεδία.

Ειδικότερα οι εναλλακτικοί συνδυασμοί πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής ανά Επιστημονικό Πεδίο και οι συντελεστές βαρύτητας των δύο μαθημάτων παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:

3ο ΕΠ: ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΖΩΗΣ 4ο ΕΠ: ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
1.ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ (Ο.Π.) 
2.Α.Ε.Π.Π. (Ο.Π.) 
3.ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (Γ.Π.) (0,4)
4.ΒΙΟΛΟΓΙΑ (Γ.Π.) (0,9)
1.ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ (Ο.Π.) (1,3)
2.Α.Ε.Π.Π. (Ο.Π.) 
3.ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ (Γ.Π.) 
4.Α.Ο.Θ. (Ο.Π.) (0,7)

Όπου (Ο.Π.): Ομάδας Προσανατολισμού και (Γ.Π.): Γενικής Παιδείας

Όλα τα παραπάνω απεικονίζονται στο Συνημμένο ΠΙΝΑΚΑ 1.

Ο τρόπος υπολογισμού των μορίων για εισαγωγή στις Σχολές και τα Τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης καθορίζεται με το άρθρο 3 της αριθμ. Φ.253/193309/Α5/2015 (ΦΕΚ 2647/Β΄) Υ.Α. σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 2 της αριθμ. Φ.253/142542/Α5/2017 (ΦΕΚ 2995/Β?) Υ.Α.  και βασίζεται μόνο στο γραπτό βαθμό των 4 ή 5 μαθημάτων. Τα μόρια για κάθε επιστημονικό πεδίο προκύπτουν από τα 4 μόνο μαθήματα του κάθε πεδίου. Για τον υπολογισμό των μορίων εφαρμόζεται ο τύπος:

[ (Α+Β+Γ+Δ) x 2 + (Α x 1,3) + (Β x 0,7) ]  x 100 = ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΡΙΩΝ για συγκεκριμένο πεδίο,

όπου Α, Β, Γ, Δ είναι οι γραπτοί βαθμοί των 4 πανελλαδικών μαθημάτων του συγκεκριμένου πεδίου και Α,Β είναι οι γραπτοί βαθμοί των 2 μαθημάτων με συντελεστές βαρύτητας του συγκεκριμένου πεδίου.

Σε περίπτωση που ο υποψήφιος διεκδικεί την εισαγωγή του σε πεδίο με μειωμένους συντελεστές βαρύτητας, τότε για τον υπολογισμό των μορίων εφαρμόζεται ο τύπος:

[ (Α+Β+Γ+Δ) x 2 + (Α x 0,9) + (Β x 0,4) ]  x  100 = ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΡΙΩΝ για συγκεκριμένο πεδίο,

όπου Α, Β, Γ, Δ είναι οι γραπτοί βαθμοί των 4 πανελλαδικών μαθημάτων του συγκεκριμένου πεδίου και Α,Β είναι οι γραπτοί βαθμοί των 2 μαθημάτων με μειωμένους συντελεστές βαρύτητας του συγκεκριμένου πεδίου.

Και στις δύο ανωτέρω περιπτώσεις, στο ΣΥΝΟΛΟ ΜΟΡΙΩΝ θα προστεθούν και τα επιπλέον μόρια που  θα συγκεντρώσει ο υποψήφιος από τυχόν εξέτασή του σε ειδικά μαθήματα ή πρακτικές δοκιμασίες με τους αντίστοιχους συντελεστές του αρ. 2 της αριθμ. Φ.253/193309/Α5/2015 (ΦΕΚ 2647/Β΄) Υ.Α., για να προκύψει ένα διαφορετικό σύνολο μορίων, που θα ισχύει μόνο για τμήματα που απαιτούν ειδικά μαθήματα ή πρακτικές δοκιμασίες.

Με νεώτερη εγκύκλιό μας θα ενημερωθούν οι υποψήφιοι για τον τρόπο, τη διαδικασία και το χρονικό διάστημα  υποβολής της Αίτησης Δήλωσης συμμετοχής στις  πανελλαδικές εξετάσεις που θα πραγματοποιηθεί εντός του μηνός Φεβρουαρίου.

 Το έγγραφο σε μορφή doc. 

Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση – Επαγγελματικό Λύκειο

Τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα των ΕΠΑ.Λ. και οι συντελεστές βαρύτητας

Με την Υπουργική Απόφαση 151/159838/Α5 (ΦΕΚ 3392 τ.Β΄/27.09.2017) καθορίστηκαν τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα των αποφοίτων Επαγγελματικού Λυκείου για πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Συγκεκριμένα για την εισαγωγή των υποψηφίων Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ) σε Σχολές, Τμήματα και Εισαγωγικές κατευθύνσεις Τμημάτων των Τ.Ε.Ι., ΑΣΠΑΙΤΕ, των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπ/σης (ΑΣΤΕ), των Ανώτερων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων, της Σχολής Αστυφυλάκων, της Σχολής Πυροσβεστών, των Σχολών της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ), και για ειδικό ποσοστό θέσεων 1% επί του αριθμού των θέσεων ανά Τμήμα σε τμήματα σχολών των Πανεπιστημίων καθορίζονται για το σχολικό έτος 2017-2018 δύο Πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα Γενικής Παιδείας:

  • «Νέα Ελληνικά» και
  • «Μαθηματικά» (Άλγεβρα)

για την Γ΄ Ημερησίων και

  • «Ελληνική Γλώσσα» (Νέα Ελληνική Γλώσσα) και
  • «Μαθηματικά» (Άλγεβρα)

για την Δ΄ Εσπερινού και δύο μαθήματα ειδικότητας ως εξής:

Α. Πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα υποψηφίων Γ΄ Ημερησίων:

Ο υποψήφιος του Τομέα Πληροφορικής (Γ΄ Ημερησίων) με ειδικότητα:

α. Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Προγραμματισμός Υπολογιστών
  • Δίκτυα Υπολογιστών

β. Τεχνικός Η/Υ και Δικτύων Η/Υ εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Προγραμματισμός Υπολογιστών
  • Δίκτυα Υπολογιστών

Ο υποψήφιος, του Τομέα Μηχανολογίας (Γ΄ Ημερησίων) με ειδικότητα:

α. Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Μηχανών
  • Στοιχεία Σχεδιασμού Κεντρικών Θερμάνσεων

β. Τεχνικός Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Μηχανών
  • Στοιχεία Σχεδιασμού Κεντρικών Θερμάνσεων

γ. Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης, Αερισμού και Κλιματισμού εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Μηχανών
  • Στοιχεία Ψύξης – Κλιματισμού

δ. Τεχνικός Οχημάτων εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Μηχανών
  • Μηχανές Εσωτερικής Καύσης II

ε. Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης Αεροσκαφών εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Μηχανών
  • Κινητήρες Αεροσκαφών

Ο υποψήφιος του Τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού (Γ΄ Ημερησίων) ειδικότητας:

α. Τεχνικός Ηλεκτρονικών και Υπολογιστικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων, Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Δίκτυα Υπολογιστών
  • Ψηφιακά Συστήματα

β. Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων και Δικτύων εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ηλεκτροτεχνία 2
  • Ηλεκτρικές Μηχανές

Ο υποψήφιος του Τομέα Διοίκησης και Οικονομίας (Γ Ημερησίων) ειδικότητας:

α. Υπάλληλος Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Αρχές Οικονομικής Θεωρίας
  • Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης

β. Υπάλληλος Αποθήκης και Συστημάτων Εφοδιασμού εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Αρχές Οικονομικής Θεωρίας
  • Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης

γ. Υπάλληλος Εμπορίας και Διαφήμισης εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Αρχές Οικονομικής Θεωρίας
  • Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης

δ. Υπάλληλος Τουριστικών Επιχειρήσεων εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Αρχές Οικονομικής Θεωρίας
  • Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης

Ο υποψήφιος του Τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος (Γ΄ Ημερησίων) ειδικότητας:

α. Τεχνικός Φυτικής Παραγωγής εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις
  • Αρχές Βιολογικής Γεωργίας

β. Τεχνικός Ζωικής Παραγωγής εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις
  • Αρχές Βιολογικής Γεωργίας

γ. Τεχνικός Ανθοκομίας και Αρχιτεκτονικής Τοπίου εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις
  • Αρχές Βιολογικής Γεωργίας

δ. Τεχνικός Τεχνολογίας Τροφίμων και Ποτών εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις
  • Αρχές Βιολογικής Γεωργίας

Ο υποψήφιος του Τομέα Υγείας-Πρόνοιας ? Ευεξίας (Γ΄ Ημερησίων) ειδικότητας:

α. Βοηθός Νοσηλευτή εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ανατομία – Φυσιολογία II
  • Υγιεινή

β. Βοηθός Ιατρικών – Βιολογικών Εργαστηρίων εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ανατομία – Φυσιολογία II
  • Υγιεινή

γ. Βοηθός Βρεφονηπιοκόμων εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ανατομία – Φυσιολογία II
  • Υγιεινή

δ. Βοηθός Φυσικοθεραπευτή εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ανατομία – Φυσιολογία II
  • Υγιεινή

ε. Βοηθός Οδοντοτεχνίτη εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ανατομία – Φυσιολογία II
  • Υγιεινή

στ. Βοηθός Ακτινολογικών Εργαστηρίων εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ανατομία – Φυσιολογία II
  • Υγιεινή

ζ. Βοηθός Φαρμακείου εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ανατομία – Φυσιολογία II
  • Υγιεινή

η. Αισθητικής Τέχνης εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ανατομία – Φυσιολογία II
  • Υγιεινή

θ. Κομμωτικής Τέχνης εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ανατομία – Φυσιολογία II
  • Υγιεινή

Ο υποψήφιος του Τομέα Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων (Γ΄ Ημερησίων) ειδικότητας:

α. Πλοίαρχος Εμπορικού Ναυτικού εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ναυσιπλοΐα II
  • Μεταφορά Φορτίων

β. Μηχανικός Εμπορικού Ναυτικού εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Μηχανών
  • Μηχανές Πλοίου II

Ο υποψήφιος του Τομέα Δομικών Έργων, Δομημένου Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού (Γ΄ Ημερησίων) ειδικότητας:

α. Τεχνικός Δομικών Έργων και Γεωπληροφορικής εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Αρχιτεκτονικό Σχέδιο
  • Οικοδομική

Ο υποψήφιος του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών (Γ΄ Ημερησίων) ειδικότητας:

α. Γραφικών Τεχνών εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ιστορία Σύγχρονης Τέχνης
  • Τεχνολογία Υλικών

β. Σχεδιασμού – Διακόσμησης Εσωτερικών Χώρων εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ιστορία Σύγχρονης Τέχνης
  • Τεχνολογία Υλικών

γ. Αργυροχρυσοχοΐας εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ιστορία Σύγχρονης Τέχνης
  • Τεχνολογία Υλικών

δ. Συντήρησης Έργων Τέχνης – Αποκατάστασης εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ιστορία Σύγχρονης Τέχνης
  • Τεχνολογία Υλικών

ε. Σχεδίασης και Παραγωγής Ενδύματος εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ιστορία Σύγχρονης Τέχνης
  • Τεχνολογία Υλικών

στ. Επιπλοποιίας-Ξυλογλυπτικής εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ιστορία Σύγχρονης Τέχνης
  • Τεχνολογία Υλικών

Β. Πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα υποψηφίων Δ΄ Εσπερινών:

Ο υποψήφιος του Τομέα Πληροφορικής της Ομάδας Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών (Δ΄ Εσπερινών) ειδικότητας:

α. Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Προγραμματισμός Υπολογιστών
  • Δίκτυα Υπολογιστών

β. Τεχνικός Η/Υ και Δικτύων Η/Υ εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Προγραμματισμός Υπολογιστών
  • Δίκτυα Υπολογιστών

γ. Τεχνικός Εφαρμογών Λογισμικού εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Προγραμματισμός Υπολογιστών
  • Δίκτυα Υπολογιστών

Ο υποψήφιος του Τομέα Μηχανολογίας της Ομάδας Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών (Δ΄ Εσπερινών) ειδικότητας:

α. Τεχνικός Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων και Κατασκευών εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Μηχανών
  • Στοιχεία Ψύξης και Κλιματισμού

β. Τεχνικός Μηχανικός Θερμικών Εγκαταστάσεων και Μηχανικός Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Μηχανών
  • Στοιχεία Σχεδιασμού Κεντρικών Θερμάνσεων

γ. Τεχνικός Εγκαταστάσεων Ψύξης, Αερισμού και Κλιματισμού εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Μηχανών
  • Στοιχεία Ψύξης και Κλιματισμού

δ. Τεχνικός Οχημάτων εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Μηχανών
  • ΜΕΚ ΙΙ

ε. Τεχνικός Μηχανοσυνθέτης Αεροσκαφών εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Μηχανών
  • Κινητήρες Αεροσκαφών II

Ο υποψήφιος του Τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού της Ομάδας Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών (Δ΄ Εσπερινών) ειδικότητας:

α. Τεχνικός Ηλεκτρονικών και Υπολογιστικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Τεχνολογία Δικτύων και Επικοινωνιών
  • Ψηφιακά Συστήματα

β. Τεχνικός Ηλεκτρολογικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων και Δικτύων εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ηλεκτροτεχνία
  • Ηλεκτρικές Μηχανές

γ. Τεχνικός Αυτοματισμού εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ηλεκτροτεχνία
  • Ψηφιακά Συστήματα

δ. Τεχνικός Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Τεχνολογία Δικτύων και Επικοινωνιών
  • Ψηφιακά Συστήματα

Ο υποψήφιος του Τομέα Δομικών Έργων της Ομάδας Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών (Δ΄ Εσπερινών) ειδικότητας:

Σχεδιαστής Δομικών Έργων και Γεωπληροφορικής εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Αρχιτεκτονικό Σχέδιο
  • Οικοδομική

Ο υποψήφιος του Τομέα Διοίκησης και Οικονομίας της Ομάδας Προσανατολισμού Διοίκησης και Οικονομίας (Δ΄ Εσπερινών) ειδικότητας:

α. Υπάλληλος Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Αρχές Οικονομικής Θεωρίας
  • Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης

β. Υπάλληλος Αποθήκης και Συστημάτων Εφοδιασμού εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Αρχές Οικονομικής Θεωρίας
  • Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης

γ. Υπάλληλος Εμπορίας και Διαφήμισης εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Αρχές Οικονομικής Θεωρίας
  • Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης

δ. Υπάλληλος Οικονομίας και Διοίκησης στον Τουρισμό εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Αρχές Οικονομικής Θεωρίας
  • Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης

Ο υποψήφιος του Τομέα Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής της Ομάδας Προσανατολισμού Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής (Δ΄ Εσπερινών) ειδικότητας:

α. Τεχνικός Φυτικής Παραγωγής εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις
  • Δενδροκομία

β. Τεχνικός Ζωικής Παραγωγής εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις
  • Βοοτροφία – Αιγοπροβατοτροφία

γ. Τεχνικός Ανθοκομίας και Αρχιτεκτονικής Τοπίου εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις
  • Καλλιέργεια Ανθοκομικών Φυτών

δ. Τεχνικός Τεχνολογίας Τροφίμων και Ποτών εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις
  • Αρχές επεξεργασίας Τροφίμων και Ποτών

Ο υποψήφιος του Τομέα Πλοιάρχων της Ομάδας Προσανατολισμού Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων (Δ΄ Εσπερινών) ειδικότητας:

Πλοίαρχος Εμπορικού Ναυτικού εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ναυσιπλοΐα II
  • Μεταφορά Φορτίων

Ο υποψήφιος του Τομέα Μηχανικών της Ομάδας Προσανατολισμού Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων (Δ΄ Εσπερινών) ειδικότητας:

Μηχανικός Εμπορικού Ναυτικού εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Μηχανών
  • Μηχανές Πλοίου II

Ο υποψήφιος του Τομέα Υγείας- Πρόνοιας της Ομάδας Προσανατολισμού Υγείας – Πρόνοιας και Αισθητικής – Κομμωτικής (Δ΄ Εσπερινών) ειδικότητας:

α. Βοηθός Νοσηλευτή εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Ανατομίας Φυσιολογίας II
  • Υγιεινή

β. Βοηθός Ιατρικών – Βιολογικών Εργαστηρίων εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Ανατομίας Φυσιολογίας II
  • Υγιεινή

γ. Βοηθός Βρεφονηπιοκόμων εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Ανατομίας Φυσιολογίας II
  • Υγιεινή

δ. Βοηθός Φυσικοθεραπευτή εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Ανατομίας Φυσιολογίας II
  • Υγιεινή

ε. Βοηθός Οδοντοτεχνίτη εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Ανατομίας Φυσιολογίας II
  • Υγιεινή

στ. Βοηθός Ακτινολογικών Εργαστηρίων εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Ανατομίας Φυσιολογίας II
  • Υγιεινή

ζ. Βοηθός Φαρμακείου εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Ανατομίας Φυσιολογίας II
  • Υγιεινή

Ο υποψήφιος του Τομέα Αισθητικής ? Κομμωτικής της Ομάδας Προσανατολισμού Υγείας – Πρόνοιας και Αισθητικής – Κομμωτικής (Δ΄ Εσπερινών) ειδικότητας:

α. Αισθητικής Τέχνης εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Ανατομίας Φυσιολογίας II
  • Υγιεινή

β. Κομμωτικής Τέχνης εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Στοιχεία Ανατομίας Φυσιολογίας II
  • Υγιεινή

Ο υποψήφιος του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών της Ομάδας Προσανατολισμού Εφαρμοσμένων Τεχνών και Καλλιτεχνικών Εφαρμογών (Δ΄ Εσπερινών) ειδικότητας:

α. Γραφικών Τεχνών εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ιστορία των Τεχνών – Έργα και Δημιουργοί
  • Τεχνολογία Υλικών

β. Σχεδιασμού Εσωτερικών Χώρων εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ιστορία των Τεχνών – Έργα και Δημιουργοί
  • Τεχνολογία Υλικών

γ. Αργυροχρυσοχοΐας εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ιστορία των Τεχνών – Έργα και Δημιουργοί
  • Τεχνολογία Υλικών

δ. Συντήρησης Έργων Τέχνης – Αποκατάστασης εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ιστορία των Τεχνών – Έργα και Δημιουργοί
  • Τεχνολογία Υλικών

ε. Ψηφιδογραφίας – Υαλογραφίας εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ιστορία των Τεχνών – Έργα και Δημιουργοί
  • Τεχνολογία Υλικών

Ο υποψήφιος του Τομέα Βιομηχανικού Σχεδιασμού της Ομάδας Προσανατολισμού Εφαρμοσμένων Τεχνών και Καλλιτεχνικών Εφαρμογών (Δ΄ Εσπερινών) ειδικότητας:

α. Σχεδίασης και Παραγωγής Ενδύματος εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ιστορία των Τεχνών – Έργα και Δημιουργοί
  • Τεχνολογία Υλικών

β. Επιπλοποιίας – Ξυλογλυπτικής εξετάζεται στα μαθήματα:

  • Ιστορία των Τεχνών – Έργα και Δημιουργοί
  • Τεχνολογία Υλικών

Υπολογισμός βαθμού πρόσβασης (Μορίων) αποφοίτων ΕΠΑ.Λ.

Κριτήριο επιλογής, για την εισαγωγή σε σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι η συνολική βαθμολογία του υποψηφίου, η οποία προκύπτει ως ακολούθως: κάθε γραπτό βαθμολογείται από δύο βαθμολογητές και η βαθμολόγησή του γίνεται από τον καθένα από αυτούς στην εκατοντάβαθμη κλίμακα (0? 100), με ακέραιους μόνο αριθμούς και ο τελικός γραπτός βαθμός ανάγεται στην κλίμακα 0-20 και γράφεται ως δεκαδικός.

Για τον προσδιορισμό του συνόλου των μορίων κάθε υποψήφιου, οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων Γενικής παιδείας και ειδικότητας έχουν οριστεί ως εξής:

  • για το μάθημα των Μαθηματικών συντελεστής 1,5
  • για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας συντελεστής 1,5
  • για το α΄ μάθημα ειδικότητας συντελεστής 3,5
  • για το β΄ μάθημα ειδικότητας συντελεστής 3,5

Επίσης:

  • για το ειδικό μάθημα της ξένης γλώσσας ορίζεται συντελεστής 1,
  • για τα ειδικά μαθήματα της «Αρμονίας» και του «Ελέγχου μουσικών ακουστικών ικανοτήτων» ορίζεται συντελεστής 2 για το μέσο όρο των βαθμών τους,
  • για τα ειδικά μαθήματα του «Ελευθέρου Σχεδίου» και του «Γραμμικού Σχεδίου» ορίζεται συντελεστής 2 για το μέσο όρο των βαθμών τους,
  • στις πρακτικές δοκιμασίες για την εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ορίζεται συντελεστής 2 για το μέσο όρο των βαθμών τους.

Κέντρο Συμβουλευτικής & Προσανατολισμού Σερρών kesyp.ser.sch.gr

 

Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση – Γενικό Λύκειο

Οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση διεξάγονται, σε πανελλαδικό επίπεδο, με θέματα αποκλειστικά από την εξεταστέα ύλη της τάξης αυτής που ορίζονται από κεντρική επιτροπή εξετάσεων.
Τα Επιστημονικά Πεδία όπως καθορίσθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων είναι τα εξής:

  • 1ο Επιστημονικό Πεδίο (Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες)
  • 2ο Επιστημονικό Πεδίο (Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες)
  • 3ο Επιστημονικό Πεδίο (Επιστήμες Υγείας και Ζωής)
  • 4ο Επιστημονικό Πεδίο (Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής).

Τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ανά Ομάδα προσανατολισμού και ανά Επιστημονικό Πεδίο περιγράφονται αναλυτικά στους πίνακες που ακολουθούν:


Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών
1ο Ε.Π.: Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες 3ο Ε.Π.: Επιστήμες Υγείας και Ζωής
Αρχαία Ελληνικά Προσανατολισμού Αρχαία Ελληνικά Προσανατολισμού
Ιστορία Προσανατολισμού Ιστορία Προσανατολισμού
Νεοελληνική Γλώσσα Νεοελληνική Γλώσσα
Λατινικά Προσανατολισμού Βιολογία Γενικής Παιδείας

Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών
2ο Ε.Π.: Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες 3ο Ε.Π.: Επιστήμες Υγείας και Ζωής
Φυσική Προσανατολισμού Φυσική Προσανατολισμού
Χημεία Προσανατολισμού Χημεία Προσανατολισμού
Νεοελληνική Γλώσσα Νεοελληνική Γλώσσα
Μαθηματικά Προσανατολισμού Βιολογία Προσανατολισμού

Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής
3ο Ε.Π.: Επιστήμες Υγείας και Ζωής 4ο Ε.Π.: Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορική
Μαθηματικά Προσανατολισμού Μαθηματικά Προσανατολισμού
Α.Ε.Π.Π. Προσανατολισμού Α.Ε.Π.Π. Προσανατολισμού
Νεοελληνική Γλώσσα Νεοελληνική Γλώσσα
Βιολογία Γενικής Παιδείας Α.Ο.Θ. Προσανατολισμού

Τα μαθήματα και οι συντελεστές βαρύτητας ανά Ομάδα Προσανατολισμού και Επιστημονικό Πεδίο, έχουν ως εξής:

Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών

Για το 1ο Επιστημονικό Πεδίο (Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών)
α) Αρχαία Ελληνικά Προσανατολισμού με συντελεστή ένα κόμμα τρία (1,3)
β) Ιστορία Προσανατολισμού με συντελεστή μηδέν κόμμα επτά (0,7)

Για το 3ο Επιστημονικό Πεδίο (Επιστημών Υγείας και Ζωής)
α) Βιολογία Γενικής Παιδείας με συντελεστή μηδέν κόμμα εννιά (0,9)
β) Νεοελληνική Γλώσσα με συντελεστή μηδέν κόμμα τέσσερα (0,4)

Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών

Για το 2ο Επιστημονικό Πεδίο (Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών)
α) Μαθηματικά Προσανατολισμού με συντελεστή ένα κόμμα τρία (1,3)
β) Φυσική Προσανατολισμού με συντελεστή μηδέν κόμμα επτά (0,7)

Για το 3ο Επιστημονικό Πεδίο (Επιστημών Υγείας και Ζωής)
α) Βιολογία Προσανατολισμού με συντελεστή ένα κόμμα τρία (1,3)
β) Χημεία Προσανατολισμού με συντελεστή μηδέν κόμμα επτά (0,7)

Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής

Για το 3ο Επιστημονικό Πεδίο (Επιστημών Υγείας και Ζωής)
α) Βιολογία Γενικής Παιδείας με συντελεστή μηδέν κόμμα εννιά (0,9)
β) Νεοελληνική Γλώσσα με συντελεστή μηδέν κόμμα τέσσερα (0,4)

Για το 4ο Επιστημονικό Πεδίο (Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής)
α) Μαθηματικά Προσανατολισμού με συντελεστή ένα κόμμα τρία (1,3)
β) Αρχές Οικονομικής Θεωρίας με συντελεστή μηδέν κόμμα επτά (0,7)

Παράταση προθεσμίας Αιτήσεων για την Τάξη Μαθητείας (έως 13 Οκτωβρίου)

Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ανακοινώνει την παράταση της προθεσμίας για τις αιτήσεις των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. σε τμήματα του Μεταλυκειακού Έτους-Τάξη Μαθητείας έως τις 13 Οκτωβρίου.

το Δημόσιο Εκπαιδευτικό Σύστημα

το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα μετά το γυμνάσιο

Η μετάβαση του εφήβου από το Γυμνάσιο στο Λύκειο απαιτεί άριστη προετοιμασία. Απαιτεί συγκέντρωση, μεθοδική μελέτη και έγκυρη πληροφόρηση. Απαιτεί ένα περιβάλλον ταυτόχρονα προστατευτικό και ενθαρρυντικό. Οι γονείς έχουν την ευθύνη της δημιουργίας καλών συνθηκών μελέτης στο σπίτι, στη διάρκεια όλων των προηγούμενων σχολικών χρόνων του, και, φυσικά, την ηθική και συναισθηματική συμπαράσταση που χρειάζεται το παιδί τους για να πάρει μια από τις σημαντικότερες αποφάσεις της ζωής του απαντώντας στο ερώτημα «Ποιον τύπο Λυκείου θα επιλέξω και γιατί;»

Ο μαθητής καλείται να αποφασίσει αν θα ακολουθήσει το Γενικό ή το Επαγγελματικό Λύκειο. Η επιλογή αυτή είναι μία προσωπική απόφαση, η οποία θα πρέπει να λαμβάνεται μετά από πολλή σκέψη, προβληματισμό, σωστή και αντικειμενική πληροφόρηση, καθώς και λήψη συμβουλευτικών υπηρεσιών που προσφέρουν τα Κέντρα Συμβουλευτικής & Προσανατολισμού.

Το Γενικό Λύκειο και το Επαγγελματικό Λύκειο οδηγούν σε ισότιμα Απολυτήρια και μετά τις τελευταίες νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου Παιδείας, προσφέρει τις ίδιες ευκαιρίες ως προς την επιλογή για συνέχιση των σπουδών στην Ανώτατη Εκπαίδευση ή στην άμεση αναζήτηση εργασίας. Αυτό που διαφοροποιεί τις δύο επιλογές είναι η καλλιέργεια διαφορετικού τύπου δεξιοτήτων, κάτι το οποίο αντανακλάται και στο Αναλυτικό τους Πρόγραμμα.

Το Γενικό Λύκειο εστιάζει στην καλλιέργεια μίας γενικής μόρφωσης, την οποία συνθέτουν οι Ομάδες Προσανατολισμού. Το Επαγγελματικό Λύκειο, από την άλλη, εστιάζει στην ανάπτυξη της πρακτικής ευφυΐας των μαθητών, την οποία προάγουν οι διάφοροι Τομείς και Ειδικότητες. Αυτό συνεπάγεται τη διαφοροποίηση στη μέθοδο διδασκαλίας, αφού στα Επαγγελματικά Λύκεια το 50% των μαθημάτων ειδικότητας περίπου γίνονται κυρίως σε εργαστήρια με μικρούς αριθμούς μαθητών. Με αυτό τον τρόπο η διδασκαλία έχει πιο προσωπικό και άμεσο χαρακτήρα και οδηγεί στην αποδοτικότερη απόκτηση γνώσεων.

Οι κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, καθώς και τα μελλοντικά τους σχέδια, θα είναι οι παράγοντες που θα τους κατευθύνουν προς τη μία ή την άλλη επιλογή. Αν δηλαδή τα ενδιαφέροντα ενός μαθητή κλίνουν προς έναν θεωρητικό και γενικής παιδείας προσανατολισμό σπουδών, τότε το Γενικό Λύκειο θα του δώσει αντίστοιχες διεξόδους. Αν, από την άλλη, νιώθει ότι έχει ανεπτυγμένη περισσότερο την πρακτική του ευφυΐα και στοχεύει κυρίως σε σπουδές με τεχνολογικό περιεχόμενο, τότε η Επαγγελματική Εκπαίδευση θα μπορούσε να αποτελέσει ένα σημαντικό υπόβαθρο γι? αυτόν.

Σκοποί του Γενικού Λυκείου είναι:

  • Η παροχή γενικής παιδείας υψηλού επιπέδου, που θα συμβάλλει στην ισόρροπη γνωστική, συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη όλων των μαθητών.
  • Η προαγωγή της κριτικής σκέψης, της πρωτοβουλίας, της δημιουργικότητας και των ικανοτήτων των μαθητών.
  • Η καλλιέργεια της εθνικής, θρησκευτικής και πολιτισμικής μας κληρονομιάς, αλλά και η προετοιμασία των νέων για την κοινωνία των ευρωπαίων πολιτών.
  • Ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της διαφορετικότητας και της πολιτισμικής ετερότητας, στο πλαίσιο μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας.
  • Η ενδυνάμωση των αξιών της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης και η διαμόρφωση συνείδησης ενεργού πολίτη.
  • Η διασφάλιση της ισορροπίας στη σχολική ζωή, ούτως ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να συνδυάζουν τη γνώση, τον ελεύθερο χρόνο, τη δημιουργία και τη δυνατότητα να συμμετέχουν στην παραγωγή κοινών έργων, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής κοινότητας στην οποία μετέχουν.
  • Η ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της γνώσης και επίλυσης προβλημάτων.
  • Η καλλιέργεια της ικανότητας κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση και η ανάπτυξη δεξιοτήτων αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών και
  • Η καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των μαθητών στην αγορά εργασίας.

Η Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση αποβλέπει στον συνδυασμό της γενικής παιδείας με την τεχνική επαγγελματική γνώση, και ειδικότεροι στόχοι είναι:

  • η παροχή γενικής παιδείας υψηλού επιπέδου, που θα συμβάλλει στην ισόρροπη γνωστική, συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη όλων των μαθητών,
  • η προαγωγή της κριτικής σκέψης, της πρωτοβουλίας, της δημιουργικότητας και των ικανοτήτων των μαθητών,
  • η καλλιέργεια της εθνικής, θρησκευτικής και πολιτισμικής μας κληρονομιάς αλλά και η προετοιμασία των νέων για την κοινωνία των ευρωπαίων πολιτών,
  • ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της διαφορετικότητας και της πολιτισμικής ετερότητας στο πλαίσιο μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας,
  • η ενδυνάμωση των αξιών της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης και η διαμόρφωση συνείδησης ενεργού πολίτη,
  • η διασφάλιση της ισορροπίας στη σχολική ζωή ούτως ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να συνδυάζουν τη γνώση, τον ελεύθερο χρόνο, τη δημιουργία και τη συμμετοχή,
  • η καλλιέργεια των βασικών κοινωνικών δεξιοτήτων που είναι αναγκαίες για την ανάπτυξη της προσωπικότητας και την κοινωνική ένταξη,
  • η παροχή ολοκληρωμένων επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων για την πρόσβαση στην αγορά εργασίας,
  • η ενδυνάμωση της δυνατότητας παρακολούθησης των εργασιακών εξελίξεων, καθώς και της δυνατότητας πρόσληψης και αφομοίωσης των νέων τεχνολογικών και επαγγελματικών γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων στο πλαίσιο της Δια Βίου Μάθησης,
  • η δυνατότητα επαγγελματικής ανέλιξης μέσω σπουδών σε ανώτερη εκπαιδευτική βαθμίδα και
  • η ανάπτυξη δράσεων που διασφαλίζουν την ποιότητα της τεχνικής ? επαγγελματικής εκπαίδευσης.